Αρσάκεια Ιωαννίνων

Εργαστήριο 3: "Προσφυγικοί οικισμοί: 100 Χρόνια μετά"

Οι μαθητές και οι μαθήτριες τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου ΨυχικούΝαταλία Αγάθου, Νικόλαος Γάτσιος, Ιωάννης Μακρογιάννης, Νικόλαος Μήτρακας, Ειρήνη Μόρντουντακ, Μαριλένα Μουρδοκούτα, Θάλεια Λύτρα, Μαριάννα Στεφανή και Αναστασία Φίλου, με την επίβλεψη τής καθηγήτριάς τους κ. Μαρίας Σερβετά, καθηγήτριας Γαλλικών, συμμετείχαν στο Εργαστήριο Αρχιτεκτονικής τού 9ου Παναρσακειακού Μαθητικού Συνεδρίου με την εργασία «Δημόσιες Υποδομές στους Προσφυγικούς Οικισμούς».

Αφετηρία τής εργασίας τους υπήρξε η επίσκεψη και ξενάγησή τους από τον ομότιμο καθηγητή Αρχιτεκτονικής τής Ανώτατης Σχολής Αρχιτεκτόνων τού Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ. Δημήτριο Ησαΐα στα προσφυγικά σπίτια τού Δήμου Καισαριανής και στην έκθεση «Καισαριανή 22: Ιστορίες και Προτάσεις» στο Δημαρχείο, όπου παρουσιάζονται αρχιτεκτονικές μελέτες αποκατάστασης, διατήρησης και ανάδειξης τού κτηριακού αποθέματος των προσφυγικών τής Καισαριανής.

Στη συνέχεια οι μαθητές παρακολούθησαν δύο ταινίες οι οποίες εκτυλίσσονται σε γειτονιές προσφύγων:  «Μαγική Πόλις», τού Νίκου Κούνδουρου και «Τα Παιδιά τής Νιόβης», βασισμένη στο μυθιστόρημα τού Τάσου Αθανασιάδη, και παρατήρησαν τις συνθήκες ζωής των ανθρώπων σε αυτές τις γειτονιές.

Τέλος, για τις γειτονιές αυτές αναζήτησαν πληροφορίες για τις συγκοινωνίες, την ηλεκτροδότηση και την υδροδότησή τους στις ιστοσελίδες των αντίστοιχων Δημόσιων Εταιρειών (ΟΑΣΑ, ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ) και των Δήμων που είχαν προσφυγικούς συνοικισμούς, καθώς, επίσης, και σε ειδικές εκδόσεις οργανισμών και μουσείων.

Σύμφωνα με τούς μαθητές και τις μαθήτριες η βασική γνώση που αποκόμισαν από την έρευνά τους είναι ότι η ανάπτυξη προσφυγικών οικισμών έγινε σε περιοχές εκτός τής πολεοδομημένης πόλης, όπου δεν υπήρχαν οι ούτε οι υποτυπώδεις αστικές υποδομές και, συνεπώς, η εγκατάσταση των προσφύγων ανάγκασε κατά κάποιο τρόπο το κράτος να επιταχύνει την ανάπτυξη των δημόσιων έργων και υποδομών.

Αυτό το εργαστήριο έδωσε την ευκαιρία στα παιδιά να γνωρίσουν ένα κομμάτι τής ιστορίας τής πατρίδας και τής πόλης τους, ενώ εντυπωσίασε τους μαθητές και το γεγονός ότι, τελικά, η παρουσία τών προσφύγων συνέβαλε στην εξέλιξη και στην πρόοδο τής χώρας τους.

Για να δείτε τη συνοπτική παρουσίαση πατήστε εδώ.