Αρσάκεια Ιωαννίνων

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας (8 Μαρτίου), και στο πλαίσιο του σχεδίου δράσης: «Καινοτόμα διδακτικά σενάρια και σχέδια μαθήματος», την Παρασκευή 7 Μαρτίου 2025, μετά από πρόσκληση τής Διευθύντριας τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, κ. Ευδοκίας Πατσιλινάκου, η κ. Ελένα Κουτριάνου, Διδάκτωρ Φιλοσοφίας τού Πανεπιστημίου τής Οξφόρδης και Καθηγήτρια Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Θεωρίας τής Λογοτεχνίας και Συγκριτικής Γραμματολογίας τού Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, επισκέφθηκε το σχολείο μας και μίλησε στους μαθητές και τις μαθήτριες τής Β΄ τάξης, με θέμα «Η γυναίκα και η ζωγραφική στην ποίηση τού Οδυσσέα Ελύτη».

Η κ. Κουτριάνου έμεινε μαζί μας τις τέσσερις πρώτες ώρες διδασκαλίας, απευθυνόμενη σε κάθε ένα από τα τέσσερα τμήματα τής τάξης. Με μια σύντομη αναδρομή στα ποιητικά βιβλία τού Ελύτη, αναδείχτηκε η κεντρική θέση που κατέχει στο ποιητικό έργο του η γυναίκα, περιλαμβάνοντας την ιερή μορφή τής Μητέρας τού Θεού όπως και τη μητέρα τού κάθε ανθρώπου, αλλά και τη γυναίκα γενικότερα σε κάθε ηλικία – τα κορίτσια κατά την παιδική και την εφηβική ηλικία, τις νέες και τις ώριμες γυναίκες, την αρχετυπική γυναίκα. Στη συνέχεια, και με τη συμμετοχή των ίδιων των μαθητών και των μαθητριών, αναλύθηκαν συγκεκριμένα ποιήματα ή ποιητικά αποσπάσματα με θέμα τη γυναίκα, ενώ συγχρόνως προβλήθηκαν και συζητήθηκαν σχετικές εικαστικές συνθέσεις τού Ελύτη (ζωγραφική και κολλάζ), όπως και θεματικά ανάλογα εικαστικά έργα σημαντικών δημιουργών του 20ού αιώνα (των Pablo Picasso, Max Ernst, Salvador Dalí, René Magritte και άλλων). Διαπιστώνοντας, κατά την αναγνωστική πράξη, τρόπους με τους οποίους η ποίηση διασταυρώνεται με τις άλλες τέχνες, τα παιδιά εκδήλωσαν τον ενθουσιασμό τους για τη συνθετική δεξιοτεχνία τού Ελύτη. Αντιλήφθηκαν τη σημασία που έχει η γυναίκα στο έργο του, τη βαθιά γνώση τού ποιητή για τη σύγχρονή του τέχνη, αλλά και τη σχέση της ποίησης με την καθημερινή ζωή – καθώς αναδείχθηκε πώς ένα ποίημα μπορεί να αντλεί μέσω της μνημονικής συνειρμικής αλυσίδας από την άμεση αισθητηριακή εμπειρία μας (την όραση, την ακοή και τις άλλες αισθήσεις), όπως και από την προσωπική μνήμη: τη σύνδεση με τόπους, ανθρώπινες μορφές και έργα τέχνης. Ευχαριστούμε θερμά την κ. Κουτριάνου για το ανεξίτηλο αποτύπωμα γνώσης που άφησε στους μαθητές και τις μαθήτριές μας.