Αρσάκεια Ιωαννίνων
Στις αρχές τού Νοεμβρίου 2015, τα προνήπια τού τμήματος Π.2 τού Αρσακείου Νηπιαγωγείου Ψυχικού, με τη νηπιαγωγό τους κ. Μαρινάνσυ Αγγελάκη, ασχολήθηκαν διεξοδικά με τον κύκλο τού νερού, καθώς παρατηρούσαν τις αλλαγές τού καιρού κατά τη διάρκεια τού φθινοπώρου.
Τα καιρικά φαινόμενα, όπως η συννεφιά και η βροχή, προβλημάτισαν αρκετά τα παιδιά και θέλησαν να καταλάβουν πώς δημιουργείται η βροχή. Ξεκίνησαν λοιπόν την έρευνά τους κάνοντας ένα πείραμα σχετικό με το νερό. Παρατήρησαν πως όταν ζεσταθεί πολύ το νερό από υγρό γίνεται αέριο. Με πιο απλά λόγια, το νερό γίνεται ατμός. Αυτό το είδαν να συμβαίνει όταν έβρασαν νερό μέσα σε ένα μπρίκι. Έπειτα, τοποθέτησαν πάνω από τον μπρίκι έναν καθρέφτη, ώστε ο ατμός που έβγαινε να μην βρίσκει άλλη διέξοδο και να ακουμπά πάνω του. Παρατήρησαν τότε πως ο ατμός -συσσωρευμένος πάνω στον καθρέφτη- ξαναγινόταν νερό, όπως συμβαίνει με την βροχή. Είδαν στην πράξη πως όταν έχουμε πολύ ήλιο και ζέστη, το νερό εξατμίζεται, ανεβαίνει στην ατμόσφαιρα και όταν μαζευτούν πολλά σύννεφα τότε ξεκινά η βροχή. Η βροχή πηγαίνει παντού στη γη, στα ποτάμια, στις λίμνες, στους καταρράκτες, στη θάλασσα, ποτίζει τα δέντρα και τα λουλούδια και όταν εξατμιστεί ανεβαίνει στον ουρανό.
Αυτός είναι με λίγα λόγια «Ο κύκλος τού νερού», τον οποίο τα παιδιά γνώρισαν και εμπέδωσαν, λαμβάνοντας μέρος σε ένα βιωματικό παιχνίδι που ετοίμασε η νηπιαγωγός τους. Οι μαθητές είχαν μπροστά τους καρτέλες που απεικόνιζαν τις φάσεις τού κύκλου τού νερού. Στόχος ήταν να περπατήσουν πάνω στις καρτέλες και να εξηγούν προφορικά και με δικά τους λόγια κάθε φορά που στέκονται πάνω σε μία, τι συμβαίνει στη φάση τού κύκλου που αυτή απεικονίζει.
Οι μαθητές απήλαυσαν τόσο πολύ το παιχνίδι αυτό που αποφάσισαν να το κατασκευάσουν σε επιτραπέζιο παιχνίδι και να πάρει ο καθένας από ένα για να παίζει στο σπίτι του. Μέσα από τη θεματική αυτή προβληματίστηκαν, πειραματίστηκαν, εμπλούτισαν το λεξιλόγιό τους, ανέπτυξαν τη λεπτή τους κινητικότητα μέσα από τη χειροτεχνία και διασκέδασαν κατά τη διάρκεια όλης τής διαδικασίας μέσα σε ένα κλίμα δημιουργικής συνεργασίας μεταξύ τους.