Αρσάκεια Ιωαννίνων
Αποτίμηση δράσεων διδακτικού έτους 2022-2023

Παιδεία: Μια παιδευτική, μορφωτική σχέση με αμφίδρομη κίνηση. η μία ψυχή κινεί την άλλη και μέσα από την συν-κίνηση (συγκίνηση) τους υψώνονται και οι δύο. (Ι.Θ. Κακριδής)

Μετά το τέλος της φετινής σχολικής χρονιάς έρχεται και η ώρα των αποφάσεων.
Το σχολείο θα θέσει νέους στόχους, θα πραγματοποιήσει καινοτόμα προγράμματα, νέους οραματισμούς με γνώμονα πάντα την παιδεία των μαθητών του. Θα παραμείνει ένας συμπαραστάτης, βοηθός και σύμβουλος στις δύσκολες στιγμές.
Οι απόφοιτοί μας ό,τι και αν επιλέξουν στη ζωή τους τους προτρέπουμε να αφήσουν το ίχνος τους.
Οι γονείς θα επιλέξουν το σχολείο των παιδιών τους.
Οι μαθητές μας που δεν έχουν τελειώσει το σχολείο θα βάλουν τους στόχους τους.

Κυρίες και κύριοι

Σας ευχαριστούμε για την εμπιστοσύνη που μας δείξατε και αυτή τη σχολική χρονιά. Μας εμπιστευτήκατε ό,τι πολυτιμότερο έχετε. Τα παιδιά σας!
Το Αρσάκειο είναι ένας εκπαιδευτικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός, καταξιωμένος στη συνείδηση της ελληνικής κοινωνίας. Συνδυάζει παιδευτικά την παράδοση και την καινοτομία, τη θεωρία και την πράξη, την αξία του ατόμου και του κοινωνικού συνόλου.
Σκοπός μας είναι το σχολείο μας να διδάξει στα παιδιά την αξία των κοινών δραστηριοτήτων, ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τα αληθινά προβλήματα του κόσμου και της ζωής. Παραμένουμε δίπλα σας προσδοκώντας το επόμενο σχολικό έτος να είναι πιο δημιουργικό, πιο ωφέλιμο, πιο ευχάριστο για τους μαθητές μας.
Παραθέτουμε ενδεικτικά τις δράσεις μας για τη διδακτική χρονιά που πέρασε. Είμαστε σίγουροι πως οι δράσεις αυτές επιβεβαιώνουν το έργο μας, δικαιώνουν τις προσπάθειές μας και αναδεικνύουν το ρόλο των Αρσακείων Σχολείων στη σύγχρονη εκπαίδευση. Με αυτές τις σκέψεις σας αποχαιρετούμε και σας ευχόμαστε οι πιο όμορφες προσδοκίες σας και τα πιο μαγικά όνειρα να έχουν το χρώμα του καλοκαιριού.

Η Διευθύντρια
Ο Σύλλογος Διδασκόντων

Δείτε τις δράσεις μας, εδώ.

Δείτε αποσπάσματα από την Τελετή Αποφοίτησης 2023

Ενδοσχολικές – Απολυτήριες – Πανελλαδικές εξετάσεις 2023 - Η μαγεία της θετικής σκέψης

Πέτρην κοιλαίνει ρανίς ύδατος ενδελεχείη (ποιητής Χορίλος)
Μία επίμονη σταγόνα νερού ανοίγει τρύπα σε πέτρα.

Αγαπητά μας παιδιά
Με πολλή αγάπη θέλουμε να ενώσουμε τις ευχές όλων των εκπαιδευτικών του σχολείου μας για επιτυχία στις εξετάσεις. Φτάσατε ως εδώ δείχνοντας δύναμη, αντοχή, κόντρα σε συνεχείς αλλαγές, δυσκολίες και εμπόδια. Οι εξετάσεις είναι μια εκπαιδευτική διαδικασία ανάλογη με αυτές που τόσα χρόνια έχετε αντιμετωπίσει στη σχολική σας διαδρομή. Και για να έχει η προσπάθειά σας το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα είναι να συμμετέχετε σε αυτές με τη μαγεία της θετικής σκέψης, η οποία θα σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε την κάθε δυσκολία με διαύγεια, νηφαλιότητα, με ψυχική δύναμη, ορθή κρίση, αυτοπεποίθηση, αποφασιστικότητα, αποτελεσματικότητα και λιγότερο άγχος.
Νιώστε δυνατοί από την αγάπη και την έγνοια που σας περιβάλλουν οι δικοί σας άνθρωποι αλλά και από την προετοιμασία που έχετε κάνει. Οι γονείς σας και οι καθηγητές σας είναι δίπλα σας, μοιράζονται τις αγωνίες σας και σας στηρίζουν.
Να θυμάστε ότι η ζωή δεν σταματά στα όποια αποτελέσματα των εξετάσεων. Η επιτυχία δεν είναι οριστική. Η αποτυχία δεν είναι το τέλος. Είναι και τα δύο εξίσου σημαντικά. Νέες κορυφές και προκλήσεις θα γεννιούνται διαρκώς στο δρόμο της ζωής σας και θα σας καλούν σε ένα αγώνα έντιμο, ευγενή και προσηλωμένο στους στόχους σας.
Καλή δύναμη και επιτυχία σε όλους.
Στις εξετάσεις της δικής μας αγάπης παίρνετε ΑΡΙΣΤΑ.
Η σκέψη και οι ευχές όλων μας θα σας συνοδεύουν.
Υ.Γ.: Κανένας μαθητής δεν είναι υποχρεωμένος να αποδείξει τίποτα σε κανέναν, αντίθετα όλοι πρέπει να αποδείξουμε πως είμαστε στο πλευρό του και τον στηρίζουμε.

Η Διευθύντρια
Ο Σύλλογος Καθηγητών

Σχολικές εκδρομές: Οι φορητές αίθουσες προς έναν άλλο σκοπό

Σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που «λυγίζει» κάτω από το βάρος της υπολογιστικής σκέψης δεν είναι καθόλου αμελητέα η συμβολή μιας πολυήμερης εκπαιδευτικής εκδρομής στην κοινωνική και ψυχοσυναισθηματική ολοκλήρωση των μαθητών. Οι σχολικές εκδρομές προσφέρουν ένα τεράστιο εύρος πλεονεκτημάτων για τους μαθητές όχι μόνο σε εκπαιδευτικό επίπεδο. Είναι μια θαυμάσια εμπειρία για «απόσπαση» και «συγκόλληση». Μπορούν να «μάθουν» πραγματικού κόσμου «μαθήματα» γιατί στα εκπαιδευτικά ταξίδια δημιουργείται ένα άτυπο περιβάλλον μάθησης. Το μυαλό αποσπάται κάπου αλλού, σε εικόνες που περνούν πίσω από το παράθυρο του λεωφορείου και σε παραστάσεις πρωτόγνωρες. Καθώς κινούνται όλοι μαζί γίνονται όλοι ένα, κάθονται δίπλα στον άλλον, μοιράζονται το ίδιο φαγητό, βγαίνουν από τον εγωκεντρισμό τους, προστατεύουν ο ένας τον άλλον και έτσι υιοθετείται μια δοτική, διακονητική, αγαπητική προσφορά. Στην εκδρομή τα εγωκεντρικά θέλω δεν μπορούν να βρουν ικανοποίηση γιατί ο αυτοματισμός της ομάδας δεν το επιτρέπει.

001

Γιορτάζει ο χώρος του βιβλίου, οι διορθωτές, οι επιμελητές, οι μοναχικοί αναγνώστες, οι τυπογράφοι, οι εικονογράφοι, οι συγγραφείς, οι εκδότες και οι βιβλιοπώλες, οι άνθρωποί του, οι βιβλιοφιλικές κοινότητες, οι βιβλιοθήκες, δημόσιες και ιδιωτικές.
23 Απριλίου: Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου αφιερωμένη σε δύο μεγάλους δημιουργούς της παγκόσμιας λογοτεχνίας που «έφυγαν» από τη ζωή την ίδια μέρα: 23 Απριλίου 1616 ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ και ο Μιγκέλ Ντε Θερβάντες.
Το πόσο σημαντικό είναι το βιβλίο στη ζωή μας εκφράζεται μέσα από τα λόγια της προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Αικατερίνης Σακελλαροπούλου και του πρώην προέδρου κ. Προκόπη Παυλόπουλου τα οποία και παραθέτουμε:
«… Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου, γιορτάζουμε ένα πολυδιάστατο πνευματικό αγαθό, όχημα πολιτισμού, δημιουργικότητας και μόρφωσης, πυκνωτή διανοητικού, οικονομικού, κοινωνικού, συμβολικού κεφαλαίου. Γιορτάζει ο χώρος του, ως τόπος γόνιμων συναντήσεων και ουσιαστικής κυκλοφορίας ιδεών και συναισθημάτων.
…. Σε μια εποχή μεγάλων κοινωνικών αναδιαρθρώσεων, σαρωτικών τεχνολογικών εξελίξεων και πολιτιστικών ανακατατάξεων, η ανάγνωση μπορεί να γίνει μια σταθερά μέσα στον κλυδωνισμό, ένα νήμα που μας συνδέει με τους άλλους, μια οδός προς την εσωτερική ελευθερία.» (Αικ. Σακελλαροπούλου)
«…το βιβλίο, πρωτίστως στην έντυπη μορφή του που "σφυρηλατεί" μια αναντικατάστατη υλική σχέση με τον αναγνώστη, διατηρεί την αληθινή σχέση με τον άνθρωπο και με τον κόσμο, αποτελώντας πραγματικό ανάχωμα στην επέλαση κάθε πνευματικώς φθοροποιού εικονικής προσομοίωσης».

001

• Λάμπρυνόν μου, Κύριε, την στολήν της ψυχής (εξαποστειλάριον)
• Σπατάλησες το σπάνιο Νυμφίο άρωμά σου για να κάνεις τεστ αληθείας στην αγάπη, στον πλησίον (Κική Δημουλά)

001

Δεν ξέρουμε αν καμιάς άλλης γης το χώμα είναι τόσο ζυμωμένο με αίμα και κόκαλα ηρώων, αν η δόξα περπάτησε τόσες φορές μονάχη πάνω σε ολόμαυρες ράχες ώσπου να συναντήσει τη λευτεριά...

Για άλλη μια φορά η πατρίδα μας την 25η Μαρτίου πανηγυρίζει για δύο «Χαίρε».

Το «Χαίρε κεχαριτωμένη Μαρία» και το «Χαίρε ω χαίρε Ελευθεριά».

Δεν εορτάζουμε σήμερα ένα απλό ιστορικό συμβάν, ένα ξέσπασμα ιδεολογικών ανατάσεων, έναν ακόμα πόλεμο. Αλλά κοινωνούμε των αχράντων μυστηρίων ενός αγώνα που έμελε να βγάλει τον νεότερο ελληνισμό από τη λήθη τής Ιστορίας.

Είναι αλήθεια πως μια τέτοια πολυσήμαντη μέρα αδυνατούμε να διακρίνουμε τα όρια θρησκευτικής και εθνικής γιορτής. Πού θα κατατάξουμε άραγε τη Μπουμπουλίνα, που με παρρησία ψιθύριζε «Ευλογητός ο Θεός» σαν μάθαινε τον ηρωικό θάνατο των παιδιών και τού συζύγου της; Ποια τα όρια μεταξύ πίστεως και πατρίδος, όταν ο Κολοκοτρώνης σε μια κρίσιμη καμπή τού αγώνα προσπίπτει μετά δακρύων στην εικόνα τής Παναγιάς και την ικετεύει να ρύση εξ αιμάτων τον απελπισμένο λαό;

Η επανάσταση τού 1821 είναι μια από τις κορυφαίες στιγμές στην ιστορία τής Ελλάδας. Είναι μια εποχή που ανέδειξε αληθινούς ήρωες, σπουδαίους πολεμιστές και φωτισμένους λόγιους, που διέθεσαν τη ψυχή και τη ζωή τους για τον ιερό αγώνα των Ελλήνων.

3+1 Εκπαιδευτικές επισκέψεις στο εξωτερικό

Λουκέρνη, Βέρνη, Γενεύη, Γκρενόμπλ

«CERN: Αόρατο αλλά συναρπαστικό, ESRF: Η πιο φωτεινή πηγή ακτίνων Χ.»
O.H.E., Μουσείο Αϊνστάιν

Μια ομάδα μαθητών του Α΄ Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού επισκέφτηκε τη Γενεύη της Ελβετίας, με τη συνοδεία των: κας Αμαλίας Μαυροειδή, κ. Γεωργίου Κουρή και κ. Διονύσιου Μακρυπόδη, στο πλαίσιο του προγράμματος: «CERN: Αόρατο αλλά συναρπαστικό, ESRF: Η πιο φωτεινή πηγή ακτίνων Χ.»

Οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να ζήσουν από κοντά τη συναρπαστική εμπειρία που μπορεί να προσφέρει μια επίσκεψη στο μεγαλύτερο ευρωπαϊκό ερευνητικό κέντρο για την πυρηνική ενέργεια.

Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του CMS όπου εντοπίστηκε το μποζόνιο του Higgs και γίνονται προσπάθειες αναζήτησης επιπλέον διαστάσεων και σωματιδίων που θα μπορούσαν να συνθέσουν τη σκοτεινή ύλη.

Οι μαθητές μας επισκέφτηκαν επίσης και την πόλη Γκρενόμπλ της Γαλλίας, όπου βρίσκεται το Ευρωπαϊκό Εργαστήριο Ακτινοβολίας Σύγχροτρον ESRF. Στο κέντρο αυτό οι μαθητές ενημερώθηκαν για τον τρόπο παραγωγής των ακτίνων Χ καθώς και τις εφαρμογές τους τόσο στον τομέα του ελέγχου των υλικών και των επιστημών, όσο και για τη χρήση τους στη βιομηχανία. Στους μαθητές μας δόθηκε η ευκαιρία να επισκεφτούν τον χώρο διεξαγωγής των πειραμάτων, που πραγματοποιούνται στο εργαστήριο.

Η εκπαιδευτική επίσκεψη διήρκεσε πέντε ημέρες (7-11 Μαρτίου 2023). Σε αυτό το χρονικό διάστημα πραγματοποιήθηκαν και άλλες περιηγήσεις-επισκέψεις, όπως στην πολύ γραφική πόλη τού Aνσύ στη Γαλλία, και στην μεσαιωνική πόλη Βέρνη στην Ελβετία, όπου βρίσκεται το σπίτι τού Einstein.

«Αι γενεαί πάσαι… δακρύζουν»
Το δικό τους μήνυμα για το δυστύχημα στα Τέμπη που στοίχισε τη ζωή σε δεκάδες ανθρώπους έστειλαν οι μαθητές από το A’ Αρσάκειο Λύκειο του Ψυχικού. Οι μαθητές συγκεντρώθηκαν στο προαύλιο του σχολείου τους και σχημάτισαν με τα σώματά τους το μήνυμα «ΠΟΤΕ ΞΑΝΑ». 
Αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους:
«Ένα σχολείο….. Το σχολείο μας. Μια ιδέα…. Η ιδέα όλων.
Μια φράση…. Από το στόμα όλων των παιδιών μας.  Μια κραυγή που σπάει την σιωπή…
100 μαθητές..
100 νέες ψυχές…
100 φωνές και ένα μόνο σύνθημα… «ΠΟΤΕ ΞΑΝΑ»…
Μια ακόμα συμβολική κίνηση, δείγμα ευαισθησίας, μαθητών από το A’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού, για να δουν από εκεί ψηλά, στον ουρανό, οι νέοι μας άγγελοι, πως το «ΠΟΤΕ ΞΑΝΑ», πρέπει να γίνει πράξη εδώ κάτω, στην Γη… ». 

«Αν μη πηλόν τύψης, κέραμος ου γίνεται» - Σπουδές στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση

«Αν μη πηλόν τύψης, κέραμος ου γίνεται» (Αρχύτας ο Ταραντίνος)
Σπουδές στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση
Αδράξτε την ευκαιρία

Η εκπαίδευση με την ευρεία έννοια περιλαμβάνει όλες τις δραστηριότητες που έχουν σκοπό την επίδραση με συγκεκριμένο τρόπο στη σκέψη, στο χαρακτήρα και στη σωματική αγωγή του ατόμου.
Ο σκοπός της είναι το ευ ζην και όχι απλά το ζην και ο απώτερος στόχος της είναι να μετατρέψει τους καθρέφτες σε παράθυρα.
Για τις ανώτερες σπουδές των μαθητών μας είμαστε υπερήφανοι. Παράλληλα όμως πρέπει να καλλιεργήσουμε και ανώτερες ιδιότητες χαρακτήρα.
Εξαιρετική επιτυχία σημείωσε η ενημερωτική Εκδήλωση με τίτλο: «Σπουδές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση» που διοργανώθηκε από τη Συμβουλευτική Υπηρεσία Σχολικού & Επαγγελματικού Προσανατολισμού σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις των Αρσακείων Λυκείων Ψυχικού. Η Εκδήλωση πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 20 και την Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2023, στο Θέατρο των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού και στο Αμφιθέατρο του Α΄ Λυκείου, και είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν οι μαθητές της Β΄ και της Γ΄ τάξης των τριών Αρσακείων Λυκείων.
Στην Εκδήλωση αυτή προσκλήθηκαν 15 διακεκριμένοι Πανεπιστημιακοί Καθηγητές και μία Εκπρόσωπος Γραφείου Διασύνδεσης. Στους μαθητές της καθεμίας από τις τέσσερις ομάδες Προσανατολισμού απευθύνθηκαν 4 ομιλητές, οι εισηγήσεις των οποίων αφορούσαν στις σπουδές και τις κατευθύνσεις των Τμημάτων που εκπροσωπούν, καθώς και τις προοπτικές και τις διεξόδους που προσφέρει η επιστήμη τους. Μετά το πέρας της κάθε παρουσίασης, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να διατυπώσουν στον ομιλητή τις απορίες τους και να μιλήσουν για τους προσωπικούς τους στόχους.

Η σχολική μας εφημερίδα "Ερμής" - Συνέντευξη με τον πρύτανη τού Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου

Ο Ερμής, ο αγγελιαφόρος των θεών τής ελληνικής μυθολογίας, θεωρείται, ουσιαστικά, ο πρώτος δάσκαλος τού ανθρώπινου γένους, καθώς ήταν εκείνος που εισήγαγε τα γράμματα και τις επιστήμες στην ανθρωπότητα, δίδαξε τη χρήση τής ανθρώπινης διάνοιας και, μάλιστα, υπάρχουν μύθοι οι οποίοι τού αποδίδουν και τη μετάδοση τής γνώσης τής φωτιάς στους ανθρώπους.

Ο Αδαμάντιος Κοραής ήταν αυτός που εμπνεύστηκε το περιοδικό "Ερμής ο Λόγιος" ή "Λόγιος Ερμής", ένα γνωστό δεκαπενθήμερο φιλολογικό περιοδικό στην ελληνική γλώσσα, που εκδιδόταν από το 1811 έως το 1821, στην ελληνική παροικία τής Βιέννης, φέρνοντας κοντά τους Έλληνες λόγιους τής διασποράς.

Έτσι, στο πλαίσιο τής Ζώνης Τεχνών και Επιστημών κυκλοφόρησε το πρώτο τεύχος τής σχολικής εφημερίδας τού Α΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού, με τίτλο «Ερμής τού Α΄Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού».
Μαθητές και μαθήτριες τής Α΄ τάξης, σε ρόλο δημοσιογράφου, συνέταξαν άρθρα αναφορικά με την επιστήμη, το περιβάλλον, την ιστορία, τις τέχνες, τον αθλητισμό και την εφηβεία.

Ιδιαίτερη θέση, ανάμεσα σ' αυτά, έχει η αποκλειστική συνέντευξη που μας παραχώρησε ο Πρύτανης τού Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ. Ανδρέας Μπουντουβής.

30 Ιανουαρίου - Εορτή των τριών Ιεραρχών

Αρχέτυπα του λόγου και της ζωής.

Αμετάθετα σύμβολα της ελληνορθόδοξης παιδείας.

Μέγας Βασίλειος: Ένδοξος νους, οικουμενικός δάσκαλος, πατέρας του μοναχισμού, προστάτης των πενήτων, το τέλειο πρότυπο επισκόπου.
Γρηγόριος ο Θεολόγος: Η Θεία φωνή, ο παγκόσμιος λαμπτήρ, φωστήρας της ορθοδόξου πίστεως.
Ιωάννης ο Χρυσόστομος: Ο κήρυκας του ελέους, ο φωτισμένος οφθαλμός της μετάνοιας, ο κανών της δικαιοσύνης.

Άνδρες σοφούς και επιστήμονες συνετούς τιμά η εκκλησία μας στην εόρτια σύναξη της 30ης Ιανουαρίου. Τρεις ζωντανές και κορυφαίες παρουσίες στον πνευματικό χώρο της οικουμενικής ορθοδοξίας. Ανυποχώρητοι μαχητές της δικαιοσύνης και της αλήθειας όπως η ίδια η ιστορία τους καταξίωσε. Τι να πρωτοθαυμάσει κανείς; Της ψυχής την καθαρότητα; Του σώματος τον αγιασμό; Την χρηστότητα των τρόπων; Την λαμπρότητα του βίου; Την ευκοσμία των ηθών; Την άσαρκον πολιτείαν; Τους διωγμούς; Τους πολέμους; Τους κινδύνους; Τον θάνατο;
«Θεριά οι άνθρωποι, δεν μπορούν το φως να σηκώσουν. Δεν είναι η αλήθεια πιο χρυσή απ’ την αλήθεια της σιωπής. Χίλιες φορές να γεννηθείς, τόσες θα σε σταυρώσουν.» Κ. Βάρναλης
Είναι η γιορτή της Παιδείας. Είναι μια γιορτή σύνθεσης και σύζευξης. Σύνθεση και σύζευξη και όχι διαχωρισμός και αποκλεισμός. Δίδαγμα και μήνυμα απολύτως διαχρονικό και πάντα επίκαιρο. Να πανηγυρίσουμε την μνήμη τους όπως αυτοί την ορίζουν: «για τους πνευματικώς εορτάζειν». Στο πρόσωπό τους ατενίζουμε τον επιτυχημένο και αρμονικό σύνδεσμο του ελληνισμού και του χριστιανισμού. Εχάρισαν στον κόσμο, όχι μόνο το ευ ζην αλλά και το «εσχατολογικώς ευ ζην». Και αυτής της κληρονομιάς είμαστε κληρονόμοι.

Στη Βουλή των Ελλήνων με τον υφυπουργό Παιδείας

Η Ελλάδα είναι μία από τις πρώτες χώρες στον κόσμο που λειτούργησε ο Κοινοβουλευτισμός.

Η Βουλή των Ελλήνων είναι ένα συλλογικό πολιτικό όργανο μέσω του οποίου αντιπροσωπεύεται ο λαός. Λειτουργεί από το 1844 και ασκεί νομοθετική εξουσία. Αναθεωρεί το Σύνταγμα, ψηφίζει νόμους, κηρύσσει την κατάσταση έκτακτης ανάγκης, αποφασίζει για την διεξαγωγή δημοψηφίσματος, εκλέγει τον/την πρόεδρο της Δημοκρατίας, παρέχει ψήφο εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση, την ελέγχει και ψηφίζει τον προϋπολογισμό του κράτους. Το 1994, επί προεδρίας Απόστολου Κακλαμάνη, εγκαινιάστηκε το πρόγραμμα επισκέψεων σχολείων στη Βουλή.
Την Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2023 μαθητές και μαθήτριες των Ανθρωπιστικών Σπουδών της Β’ και Γ’ τάξης του Α’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού, πραγματοποίησαν διδακτική επίσκεψη στη Βουλή των Ελλήνων.
Τους μαθητές υποδέχθηκε στην είσοδο της Βουλής ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων και Πανεπιστημιακός Άγγελος Συρίγος, ο οποίος επεσήμανε στους μαθητές και τις μαθήτριες ότι εμείς οι πολίτες είμαστε αυτοί που εκλέγουμε τους εκπροσώπους μας στο Κοινοβούλιο και επομένως πρέπει να ψηφίζουμε με γνώση και περίσκεψη.
Στη συνέχεια οι μαθητές και οι μαθήτριες επισκέφθηκαν την κεντρική αίθουσα του Κοινοβουλίου, κάθισαν στα βουλευτικά έδρανα και ενημερώθηκαν από την ξεναγό για την ιστορία του κτηρίου της Βουλής και για τον τρόπο που λειτουργεί σήμερα το Κοινοβούλιο.
Τέλος, ξεναγήθηκαν στην έκθεση που λειτουργεί για το 1821, όπου είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν τοιχογραφίες και πίνακες ζωγραφικής εμπνευσμένους από τα πολεμικά γεγονότα της Ελληνικής Επανάστασης καθώς και διάφορα κειμήλια της εποχής.
Τους μαθητές/μαθήτριες συνόδευσαν η Διευθύντρια του Σχολείου κα Αμαλία Μαυροειδή και η φιλόλογος καθηγήτρια κα Έφη Ταμπακάκη.
Ευχαριστούμε θερμά το ΔΣ του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων για την κάλυψη των κομίστρων των μαθητών μας στη Βουλή των Ελλήνων, καθώς επίσης και για την πολύτιμη αρωγή του στην οργάνωση της διδακτικής επίσκεψης.

Χριστούγεννα: Απροσμέτρητης αγάπης θαύμα

Σκύψαν οι ουρανοί μπροστά στη φάτνη Σου,
Τόνισε η πλάση το καινούριο της τραγούδι,
Ήρθαν οι άγγελοι στη γη, μ΄ανθρώπους μίλησαν,
Άνθισε της αγάπης το λουλούδι.

Ο χριστιανισμός είναι θρησκεία αποκαλυπτική με παράδοξα, ανέκφραστα και ακατάληπτα γεγονότα και φαινόμενα. Προβάλλει ενώπιον του ανθρώπου γεγονότα εκκλησιαστικά τα οποία προκαλούν την ανθρώπινη διάνοια, βάζουν σε δοκιμασία την πίστη μας, επιβάλουν σιγή και κατάνυξη με το μεγαλείο της. Η χριστιανική πίστη δεν είναι απλή διανοητική προσχώρηση και υποταγή αλλά είναι εσωτερικός συγκλονισμός που προϋποθέτει αγώνα και έντονη πνευματική αναζήτηση. Η γέννηση του Θεανθρώπου απετέλεσε το μεγαλύτερο ιστορικό γεγονός της ανθρωπότητας. Ό,τι έγινε τότε στη Βηθλεέμ δεν αποτελεί μια ρομαντική ιστορία συμβολικού περιεχομένου, ικανή να τρέφει την παιδική φαντασία, αλλά ένα πραγματικό γεγονός. «Μητρόπολη πασών των εορτών» τη χαρακτηρίζει ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος.

Η εκδήλωση Μνήμη Μικρασίας - Φως εξ ανατολών

Σε μια πολύ ζεστή ατμόσφαιρα, παρουσία πολιτικών και επιστημονικών φορέων πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2022, η εκδήλωση «ΜΝΗΜΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑΣ - ΦΩΣ ΕΞ ΑΝΑΤΟΛΩΝ 100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ...».

Από πολύ νωρίς καθηγητές, γονείς και μαθητές του Α΄ Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού συγκεντρώθηκαν στον ισόγειο χώρο του σχολείου, όπου είχε στηθεί μια πρωτότυπη έκθεση με αντικείμενα από τη Μικρά Ασία και τα επιστημονικά όργανα του Κωνσταντίνου Καραθεοδωρή, οργανωτή του Ιωνικού Πανεπιστημίου Σμύρνης.

Στην πορεία, ξεκίνησε στον χώρο του θεάτρου η εκδήλωση με το λόγο της Διευθύντριας του Α΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού Αμαλίας Μαυροειδή σχετικά με τη θέση που έχει η απώλεια της Σμύρνης στη νεοελληνική ιστορία. Έπειτα, ακολούθησαν ομιλίες από εκλεκτούς προσκεκλημένους, όπως ο κ. Άγγελος Συρίγος (Υφυπουργός Παιδείας & Θρησκευμάτων και Καθηγητής Διεθνούς Δικαίου Παντείου Πανεπιστημίου) που αναφέρθηκε στο τραγικότερο συμβάν στην ελληνική ιστορία, την Καταστροφή της Σμύρνης με έμφαση στη σημασία του «Ποτέ μόνοι» στο οποίο πίστευε ο Ε. Βενιζέλος. Αμέσως μετά, στο βήμα ανέβηκε η κ. Μαρία Βαϊάννη (Φιλόλογος-Ιστορικός), που επισήμανε την έντονη παρουσία της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας στη ζωή των Μικρασιατών, ενώ τη σκυτάλη πήρε ο κ. Παναγιώτης Λάζος (Φυσικός-Εκπαιδευτικός) που ανέφερε το πολυδιάστατο έργο του Φρίξου Θεοδωρίδη, επικεφαλής του εργαστηρίου Φυσικής του Πανεπιστημίου Σμύρνης.

002

Το Α΄ Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού, με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από την Μικρασιατική Καταστροφή, διοργανώνει εκδήλωση μνήμης την Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2022 και ώρα 6.30 το απόγευμα στο Θέατρο Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού, με τον γενικό τίτλο «ΜΝΗΜΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑΣ – ΦΩΣ ΕΞ ΑΝΑΤΟΛΩΝ 100 χρόνια μετά…».
Η εκδήλωση αποτελεί την κορύφωση σχετικού προγράμματος που εκπονείται από το Σχολείο, το οποίο εστιάζει στο Ιωνικό Πανεπιστήμιο, που ιδρύθηκε στη Σμύρνη και οργανώθηκε από τον μεγάλο Μαθηματικό Κωνσταντίνο Καραθεοδωρή, αλλά δεν λειτούργησε, λόγω των τραγικών γεγονότων που συνέβησαν.
Το Α' Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού, απέκτησε μερικά από τα ιατρικά όργανα που είχε προμηθευτεί ο Κ. Καραθεοδωρή για το Ιωνικό Πανεπιστήμιο, μετά από δωρεά της Θέμιδος Παπαδοπούλου, Αντιπροέδρου και Εφόρου των Μουσείων της Εστίας Νέας Σμύρνης.

Πολυτεχνείο ’73

«Πλεονάκις επολέμησάν με εκ νεότητός μου και γαρ ουκ ηδυνήθησάν μοι» {ψαλμοί, κεφάλαιο128}

«…Υπήρξατε ήρωες και ποιητές μαζί. Λιτανεύει ο αέρας της αρετής ω παιδιά μου» (Ν. Βρεττάκος)

Η ιστορική μνήμη αποκτά ιδιαίτερο νόημα όταν συνδεθεί με τη ζωή και την πράξη, όταν βαφτιστεί στο σήμερα. Κάθε 17 Νοέμβρη η σκέψη μας και η καρδιά μας ταξιδεύει στο χώρο του Πολυτεχνείου, στο ξεσηκωμό των φοιτητών, της νεολαίας και του ελληνικού λαού κατά της δικτατορίας. Δεν είναι μια μέρα χαμένη για το μουσείο της ιστορίας. Είναι μια μέρα μνήμης, περισυλλογής, μάθησης, διδαγμάτων και αξιολόγησης των δικών μας πράξεων, σε σχέση με την ιστορία και τις γενιές που έδωσαν το αίμα τους για την ελευθερία, τη ζωή και τη δημοκρατία. Για όλους μας η ιστορία αυτή πρέπει να έχει διδακτικό περιεχόμενο. Δεν είναι ιστορία μόνο για τα βιβλία. Είναι ιστορία-οδηγός για δράση. Η γενιά του Πολυτεχνείου ήταν απελευθερωτική. Με τις ουτοπίες της και τον ριζοσπαστισμό της δεν αμφισβήτησε τα πάντα αλλά επαγγέλθηκε και πολλά. Πίστεψε στον εαυτό της, αγωνίστηκε στο όνομα όλων και έτσι έσωσε τη χαμένη τιμή πολλών. Ήταν και είναι μια γενιά σύνορο. Το Πολυτεχνείο δείχνει δρόμους και τρόπους ζωής ασυμβίβαστους με την υποταγή, το βόλεμα και τον ατομικισμό. Δεν είναι ιστορική στιγμή, κραυγή, μνημείο. Είναι η αντίσταση στην αφομοίωση, είναι η αμφισβήτηση της γκρίζας καθημερινότητας, είναι η καθημερινή απόρριψη αλλά και η καθημερινή πράξη. Είναι η διεκδίκηση της ομορφιάς, της φιλίας, της αλήθειας και του χαμόγελου. Γι’ αυτό εμείς οφείλουμε να δώσουμε χρώμα στα όνειρα, στα σύμβολα και στα μηνύματα, να φωτίσουμε τις αλήθειες αυτής της γενιάς που έτσι κ αλλιώς βάφτηκαν με αίμα. Από την ώρα όμως που οι μισές αλήθειες κυριάρχησαν οι μεγάλες αλήθειες δεν άντεξαν. Έκαναν βαθιά υπόκλιση προς την ιστορία και χάθηκαν σαν τις νεράιδες του παραμυθιού. Ίσως γιατί το ατέλειωτο κυνήγι της ατομικής ευτυχίας και επιτυχίας να είναι το ναρκωτικό και ο αργός θάνατος του ανήσυχου και ευαίσθητου πολίτη.
Υστερόγραφο: 49 χρόνια πριν, σ΄ αυτή τη ρωγμή του χρόνου, μέσα σε τρεις μέρες του Νοέμβρη μια ολόκληρη γενιά πήρε τη σκυτάλη, σήκωσε τη σημαία στα χέρια της αφήνοντας για πάντα το αποτύπωμα της, την υπογραφή της στην ιστορία.
Είμαστε περήφανοι στον τόπο μας γιατί τα ολοκληρωτικά καθεστώτα και αντιλήψεις της βίας δεν βρήκαν ποτέ απήχηση στο λαό μας.

Η Διευθύντρια
Ο Σύλλογος καθηγητών


28η Οκτωβρίου 1940

Προσκυνώ τη χάρη σου και θαυμάζω τα έργα σου, λαέ μου!

Όσοι κατέχουν το βαθύτερο νόημα της ιστορίας και διακρίνουν την αλληλουχία των μεγάλων της ωρών, εκείνων που τις έχουν ονομάσει «αστερωμένες ώρες της ανθρωπότητας», γνωρίζουν ότι το ΟΧΙ του ‘40 δεν ήταν συμπτωματική εκδήλωση περιστάσεων αλλά συνειδητή έκφραση πεποιθήσεων.
Η μακρά πολεμική ιστορία του έθνους μας -επιβεβλημένη από σκοπούς εκπολιτιστικούς, απελευθερωτικούς ή αμυντικούς- έχει προσφέρει ύψιστα παραδείγματα φιλοπατρίας, πολιτισμού, ηρωισμού και αυτοθυσίας σε ολόκληρη την ανθρωπότητα. Μια θεία οικονομία και εύνοια λες και ορίζει κατά καιρούς αυτή του την αναβάπτιση στις πηγές της ιστορίας του. Ο ελληνικός λαός ουδέποτε υπήρξε λαός πολεμικός. Η ποίηση, η φιλοσοφία, η τέχνη, η επιστήμη, αν δεν ήταν τα κύρια μελήματά του, δεν θα είχαν εξαπλωθεί και διδάξει ολόκληρο τον κόσμο. Ο Έλληνας έπαιρνε στο χέρι το δόρυ και την ασπίδα, την πάλα και το γιαταγάνι, το ντουφέκι και τα σύγχρονα πολεμικά μέσα, μόνο όταν τα κρατούσε στο δικό του ο αντίπαλος. Και τότε ήξερε να τα χρησιμοποιεί. Δεν ήταν ο συστηματικός πολεμιστής. Ξεπεταγόταν στα πεδία των μαχών απότομα, πολλές φορές ανέτοιμος, όταν απότομα εμφανιζόταν η ανάγκη.

5 Οκτωβρίου 2022, Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών

Καλύτερη και από χιλιάδες μέρες επιμελούς διαβάσματος, είναι μία ημέρα με έναν εξαιρετικό καθηγητή

Ιαπωνική παροιμία

Μόλις 28 χρόνια έχουν περάσει από τη στιγμή που με απόφαση της UNESCO υιοθετήθηκε η 5η Οκτωβρίου ως Παγκόσμια Ημέρα αφιερωμένη στους Εκπαιδευτικούς. Η επιλογή δεν είναι τυχαία, καθώς την ίδια μέρα του 1966 για πρώτη φορά υπεγράφη η Σύσταση σχετικά με το καθεστώς των εκπαιδευτικών. Έτσι, για πρώτη φορά αναγνωρίζονται επισήμως δικαιώματα και καθήκοντα στον διδάσκοντα και, ταυτόχρονα, καθορίζεται η διαδικασία της πρόσληψης αλλά και της εκπόνησης του διδακτικού του έργου.
Ο εορτασμός αυτός, όμως, φέτος έχει μία ειδική βαρύτητα και σημασία. Καθώς, τα τελευταία χρόνια, η επικοινωνία με τον δάσκαλο είχε εξαφανιστεί λόγω της πανδημίας και η επαφή με μια φιγούρα που άλλοτε αποτελούσε πρότυπο είχε χαθεί, χρειάζεται να επαναπροσεγγίσουμε το ρόλο του δασκάλου και να θυμηθούμε την αναμφισβήτητη προσφορά του.