Αρσάκεια Ιωαννίνων
Παιδαγωγική συνάντηση εκπαιδευτικών - γονέων

19 Σεπτεμβρίου 2022

Οι έφηβοι για να έχουν μια ομαλή αναπτυξιακή πορεία πρωτίστως χρειάζονται «γονείς αυθεντικούς» και «δασκάλους συνειδητοποιημένους».

Λέγεται, σχετλιαστικά, ότι «τα παιδιά φέρνουν στο σχολείο, μαζί τους, και τους γονείς τους!».
Αυτό είναι ευκταίο, γιατί πολυετής εκπαιδευτική έρευνα έδειξε ότι η ενεργός συμμετοχή του γονέα στα σχολικά δρώμενα και στο μαθησιακό έργο του παιδιού μπορεί να βοηθήσει το παιδί να αναπληρώσει ακόμα και έλλειμμα στη νοημοσύνη του. Με απόλυτη βεβαιότητα ότι η έρευνα αυτή αποδίδει την πραγματικότητα, το σχολείο μας στις 19 Σεπτεμβρίου ημέρα Δευτέρα, στο θέατρο των Αρσακείων Ψυχικού προσκάλεσε τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών της Α΄ Λυκείου για έναν «ανοιχτό διάλογο» αλληλοενημέρωσης και αλληλοσυμβουλευτικής μεταξύ σχολείου και οικογένειας για την όλη λειτουργία του παιδιού στο σχολείο και στο σπίτι.

Η Διευθύντρια του σχολείου κ. Μαυροειδή Αμαλία και ο Υποδιευθυντής κ. Κατσιαδράμης Κωνσταντίνος μαζί με τους εκλεκτούς συναδέλφους από την Συμβουλευτική-Ψυχολογική Υπηρεσία του σχολείου μας, κ. Κούκνη Μαρία και κ. Κατηνιώτη Παντελή, την υπεύθυνη των Ρητορικών Αγώνων κ. Τσαγκαράκη και την υπεύθυνη για τα Forensics κ. Δημητροπούλου Μαρία, υποδέχτηκαν τους γονείς-κηδεμόνες (η ανταπόκρισή τους ήταν καθολική) ως «ισότιμους συνομιλητές» σε κλίμα ψυχολογικής-παιδαγωγικής συμβουλευτικής. Κοινή πεποίθηση όλων των εκπαιδευτικών του σχολείου μας είναι ότι οι συναντήσεις αυτές αποτελούν «χρυσή ευκαιρία» τόσο για τον εκπαιδευτικό όσο για τον γονέα για διαμόρφωση της αναγκαίας συναντίληψης και αμοιβαίας εμπιστοσύνης.

12 Σεπτεμβρίου 2022 - Το πρώτο κουδούνι… ο Αγιασμός… και η διεκδίκηση του «ευ ζην»

Ο Σεπτέμβρης, ο μήνας που μυρίζει το σχολικό βιβλίο και το μπλε τετράδιο έφτασε. Με φιλόδοξα σχέδια, όνειρα και ελπίδες σας καλωσορίζουμε στη μεγάλη οικογένεια των Αρσακείων σχολείων. Ευχή και προσδοκία όλων μας η νέα χρονιά να είναι δημιουργική, αποδοτική, ευχάριστη και ωφέλιμη. Ο τόπος μας, η πατρίδα μας, ο λαός μας γέννησε μοναδικό πνεύμα, τέχνη και πολιτισμό. Αυτό το πνεύμα γέννησε σοφούς, ήρωες και αγίους. Αυτό έγινε γιατί υπήρχε σπάνια παιδεία. Μια παιδεία που στηρίχτηκε στην ηθική, στην τελειότητα και στην υπέρβαση. «Πολιτεία που δεν έχει σαν βάση της την παιδεία είναι οικοδομή πάνω στην άμμο» (Αδαμάντιος Κοραής).


Αγαπητοί μαθητές και μαθήτριες
Για έναν ολόκληρο χρόνο θα συνυπάρχουμε. Μαζί θα μάθουμε, μαζί θα κοπιάσουμε, μαζί θα νιώσουμε την ευτυχία της επιτυχίας. Θα βρισκόμαστε δίπλα σας σε όλες τις επιτυχίες, στις αποτυχίες, στις χαρές και τις λύπες. Είναι ευκαιρία τώρα να θέσετε νέους στόχους και εμείς οι δάσκαλοί σας θα είμαστε δίπλα σας για να σας στηρίξουμε ώστε να αποκτήσετε υπευθυνότητα, πνεύμα συνεργασίας και αλληλεγγύης στο πλαίσιο των στόχων και του προσανατολισμού της παιδείας. Κοινή μας επιθυμία είναι η συνεχής βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης για να μεταλαμπαδεύσουμε γνώσεις, δεξιότητες, ιδανικά και αξίες. Θέλουμε να ζήσουμε και με σας και για σας.
Αγαπητοί γονείς
Σας ευχαριστούμε που μας εμπιστευτήκατε ό,τι πολυτιμότερο έχετε. Τα παιδιά σας. Να είστε σίγουροι πως είναι σε ασφαλή και έμπειρα χέρια. Θα είμαστε δίπλα σας σε ό,τι χρειαστείτε. Η κοινή αγάπη και η επιθυμία για το καλύτερο των παιδιών μας ας είναι φωτεινός φάρος των προσπαθειών μας. Η εποικοδομητική παρουσία σας μας ενθαρρύνει και συνεισφέρει ανεκτίμητα στην επίτευξη των στόχων του σχολείου.


Αγαπητοί συνάδελφοι
Καλούμαστε στα δύσκολα αυτά χρόνια να διαφυλάξουμε την παράδοση και να συνεχίσουμε τον ιστορικό ρόλο του δασκάλου. Κάθε αρχή είναι μια πρόκληση και μια ευκαιρία για δημιουργία. Όλοι μαζί, ατενίζοντας με αισιοδοξία τη νέα σχολική χρονιά γνωρίζω ότι θα εργαστούμε με ζήλο και συλλογικότητα για να προσφέρουμε στους μαθητές μας οράματα, να διανοίξουμε ορίζοντες και να τους θωρακίσουμε με αρχές και αξίες. Και όλα αυτά μέσα σε ένα σχολείο ψυχοπαιδαγωγικό, ανθρωπιστικό, μαθητοκεντρικό όπου η πρωτοβουλία, η πρωτοτυπία, η αυθεντικότητα, η αυτοέκφραση και η ατομικότητα θα επαινούνται διότι η «λατρεία των ειδώλων της ομοιομορφίας δεν πρέπει να υπάρχει».
«Βακτηρία εστί παιδεία βίου – Η μόρφωση είναι στήριγμα ζωής» (Μένανδρος)
Σας εύχομαι καλή δύναμη και επιτυχία στο δύσκολο έργο σας.


Η Διευθύντρια
Αμαλία Μαυροειδή

Ο γιούκος μας
Ο υπέρτατος σκοπός της παιδείας είναι να μετατρέπει τους καθρέφτες σε παράθυρα. Εξαρτάται και από σένα. Τάχυνε σαν αστραπή.

Μετά το τέλος της φετινής σχολικής χρονιάς έρχεται και η ώρα των αποφάσεων.
Οι απόφοιτοί μας από αύριο κιόλας θα πετάξουν σαν πουλιά στη κοσμοπλημμύρα προς όλα τα σημεία του ορίζοντα αναζητώντας τον δρόμο τους.
Οι μαθητές μας που δεν έχουν τελειώσει το σχολείο θα βάλουν τους στόχους τους.
Οι γονείς θα επιλέξουν το σχολείο των παιδιών τους.
Το σχολείο θα θέσει νέους στόχους, νέα προγράμματα, νέους οραματισμούς με γνώμονα πάντα την παιδεία των μαθητών του.

«Φτάσε όπου δεν μπορείς παιδί μου!»
Ν. Καζαντζάκης

prosklisi 2022 1

Αγαπητές και αγαπητοί μας απόφοιτοι

Και να που φτάσατε επιτέλους στο τέλος της μαθητικής σας διαδρομής!

«Ήταν μακρύς ο δρόμος ως εδώ. Δύσκολος δρόμος!... Σίγουρος δρόμος... Τώρα είναι δικός σου αυτός ο δρόμος!»

Σε αυτή τη διαδρομή μοιραστήκαμε μαζί σας αγωνίες, χαρές, δυσκολίες, απογοητεύσεις, συνεργασίες. Θυμώσαμε, γελάσαμε, συγκινηθήκαμε και έτσι φτάσαμε στον πρώτο σταθμό του ταξιδιού που οδηγεί στην «Ιθάκη» σας. Είμαστε σίγουροι ότι εδώ στην αυλή του σχολείου μας τρέφατε τα πιο όμορφα όνειρά σας. Εδώ γεννήθηκαν οι ωραιότερες σκέψεις, το μερίδιο της ζωής που δεν μπορεί κανείς να σας στερήσει. Εδώ στις γωνιές της σιωπής και των ψιθύρων παίρνατε κουράγιο να πιστεύετε στον αγώνα σας. Όμως σκεφτείτε ότι ο Θεός δίνει σε όλα τα πλάσματα τροφή- δεν τη ρίχνει όμως στη φωλιά τους. Ήρθε η ώρα να κοιτάξετε μπροστά, να γίνετε «ό,τι ζητάει η ευτυχία του κόσμου αλλά και να φτιάξετε την ευτυχία του κόσμου». Ανάψτε ξανά τα φώτα της ελπίδας, εσείς «το έαρ της ζωής», εσείς «η αιώνια αναγέννηση!». Φτάνει μόνο ένα αλέτρι να βρεθεί σε ένα χαρούμενο χέρι… Το κλειδί για την επιτυχία θα το βρείτε κάτω από το… ξυπνητήρι. Οι άνθρωποι γερνούν όταν λιποτακτούν από τα όνειρά τους και τα ιδανικά τους. Γι’ αυτό μέσα στο κέντρο της καρδιάς σας μακάρι να βρίσκεται ένας «σταθμός ασυρμάτου». Όσα χρόνια αυτός ο σταθμός παίρνει μηνύματα ομορφιάς, ελπίδας, χαράς, μεγαλείου, θάρρους και δύναμης, τότε θα είστε πάντα νέοι.

Ενδοσχολικές- Πανελλαδικές-Ειδικά μαθήματα
Μια πέτρα σπάει με το τελευταίο χτύπημα του σφυριού. Αυτό δε σημαίνει ότι το πρώτο χτύπημα ήταν άχρηστο. Γι΄ αυτό η επιτυχία είναι αποτέλεσμα μιας συνεχόμενης εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Αγαπητά μας παιδιά
Με πολλή αγάπη και ειλικρίνεια θέλουμε να ενώσουμε-δίπλα στη δικαιολογημένη αγωνία και την επίπονη προσπάθειά σας- τις ευχές όλων μας για επιτυχία στις ενδοσχολικές-πανελλαδικές εξετάσεις. Φτάσατε ως εδώ δείχνοντας δύναμη και αντοχή κόντρα σε συνεχείς αλλαγές, δυσκολίες και εμπόδια. Για να έχει η προσπάθειά σας το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα πρέπει να συμμετέχετε στις εξετάσεις με τη «μαγεία της θετικής σκέψης» η οποία σας βοηθά να αντιμετωπίσετε την κάθε δυσκολία με ψυχική δύναμη, ορθή κρίση, αυτοπεποίθηση, αποφασιστικότητα, αποτελεσματικότητα και λιγότερο άγχος.
Η συμμετοχή στις εξετάσεις είναι ένας μαραθώνιος. Στη πορεία αυτή θα συναντήσετε συμμάχους, εμπόδια, επιτυχίες, αποτυχίες, επαίνους, απογοήτευση, υπερηφάνεια, ενοχές. Θα πρέπει να σταθείτε όρθιοι, να πείτε το πρώτο μπράβο στον εαυτό σας και να συνεχίσετε τον αγώνα σας. Νιώστε δυνατοί από την αγάπη και την έγνοια που σας περιβάλλουν οι δικοί σας άνθρωποι: Οι γονείς σας, οι φίλοι σας και εμείς οι καθηγητές σας που μοιραζόμαστε τις αγωνίες σας, τους αγώνες σας και που πάντα στεκόμαστε προστατευτικά και υποστηρικτικά δίπλα σας.
Τα όνειρα δεν μπαίνουν σε καραντίνα και η ζωή δεν σταματά στα όποια αποτελέσματα των εξετάσεων. Νέες κορυφές και προκλήσεις θα γεννιούνται διαρκώς στο δρόμο της ζωής σας και θα σας καλούν σε αγώνα έντιμο, ευγενή και προσηλωμένο στο στόχο σας. Οι εξετάσεις είναι ένας από τους αναρίθμητους αγώνες σας. Η επιτυχία δεν είναι οριστική, η αποτυχία δεν είναι το τέλος, και τα δύο είναι εξίσου σημαντικά. Είναι απλά ταμπέλες στο δρόμο προς τα επιτεύγματα.

Καλή επιτυχία σε όλους!

Υ/Γ: Στις εξετάσεις της δικής μας αγάπης παίρνετε ΑΡΙΣΤΑ. Να είστε περήφανοι για τον εαυτό σας.

Η Διευθύντρια Ο Σύλλογος Διδασκόντων

 Γιορτή της Μητέρας

Ρόδο μου, ρόδο αμάραντο

Τα πιο πολύτιμα κοσμήματα που θα έχεις ποτέ γύρω από τον λαιμό σου είναι τα χέρια των παιδιών σου.

Σκέψεις αφιερωμένες στις μητέρες των μαθητών μας


Η δεύτερη Κυριακή τού Μαΐου είναι αφιερωμένη στο πιο αγαπημένο πρόσωπο, τη μορφή τής μητέρας. Γιορτάζει ένα πρόσωπο ιερό, ένα πρόσωπο σπουδαίο, που δεν είναι άλλο από τον άνθρωπο που έδωσε ζωή σε όλους μας. Τη μητέρα, η οποία γεννά τη ζωή και την οδηγεί στην τελειότητα με αγάπη, στοργή, αυτοθυσία, αυταπάρνηση και αφοσίωση. Η μάνα, που γίνεται ασπίδα για να αντιμετωπίσει κάθε κίνδυνο και θυσία για την ευτυχία των παιδιών της. Η μαμά, που χαρίζει γαλήνη, στήριγμα και ελπίδα. Η μάνα, που δεν γνωρίζει σύνορα, χρώμα, φυλή αλλά δημιουργεί τη ζωή, τη διακινεί και τη διαιωνίζει. Η αγκαλιά της αποτελεί το αιώνιο σύμβολο αγάπης, φροντίδας, ελπίδας, καταφυγής και σύμβολο θυσίας. Μύθοι, θρύλοι, παραδόσεις, παραμύθια, τραγούδια, ρητά και σοφά λόγια αναφέρονται στο όνομά της και στις θυσίες της (Ρέα, Γαία, Δήμητρα, Λητώ, Νεφέλη, Ανδρομάχη, Θέτις, Πηνελόπη, Καλλιπάτειρα, Σπαρτιάτισσες, Παναγία, Σουλιώτισσες τού Ζαλόγγου, γυναίκες τής Πίνδου). Ειδικότερα η πολύτεκνη μητέρα τη σημερινή εποχή είναι το άρωμα τής κοινωνίας, είναι η διάψευση των ειδώλων τής ανέσεως, μια υπερνίκηση τού υπολογισμού, είναι το έμπρακτο κήρυγμα ότι το πνεύμα νικά την ύλη και η θέληση υπερισχύει των φυσικών δυσκολιών, είναι μια πιστοποίηση ότι την τελευταία λέξη δεν την έχει ο μαθηματικός υπολογισμός.


Η ημέρα αυτή αποτελεί μια γιορτή με συμβολικό χαρακτήρα. Η άνοιξη, ο ήλιος, η πανδαισία των χρωμάτων, οι αισθησιακές μυρωδιές πανηγυρίζουν μαζί της. Είναι δίκαιο, λοιπόν, η γιορταστική αυτή ανοιξιάτικη μέρα να είναι αφιερωμένη σε εκείνη που ανάμεσα στους ανθρώπους προεξάρχει ως δημιούργημα από τα εκλεκτότερα τής ιστορίας. Και τούτο γιατί προηγείται στην τελεσιουργία τής δημιουργίας νέων ψυχών, αυτή η τεκνογονούσα και τεκνοτροφούσα, που στο πρόσωπό της βλέπουμε τη συνέχεια τής ανθρώπινης ζωής.


Μητέρα, μάνα, μαμά: ένας διά βίου ομφάλιος λώρος! Μια οικουμενική και αρχαϊκή ταύτιση. Οι δύο εν δυνάμει όψεις τής επιρροής τής μάνας.


Χρόνια πολλά, με αγάπη.
Η Διευθύντρια, ο Σύλλογος Διδασκόντων

Πασχαλινά «ομιλήματα»

«….Οι πολυέλαιοι έστεκαν σβησμένοι και περίμεναν την ώρα τους. Από τη μια ο ήχος της καμπάνας, από την άλλη η φορεσιά της πλάσης, από κοντά η εσωτερική μας μετάνοια. Το λαμπριάτικο φως, καντήλι εκκλησιάς μπροστά στα εικονίσματα με γεμίζει Θείο έρωτα. Όλα τα πράγματα του κόσμου γαμπριάτικη στολή που τη φορώ.» (Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης)


Άνοιξη. Ανύψωση και εκτροπή, ημέρωμα και αναβρασμός, επιθυμία και στέρηση, παραίσθηση και πραγματικότητα. Η διασπορά από την αυτοσυγκέντρωση. Η διαρκής παρουσία του αγαπημένου σε όλα τα πράγματα. Όλα τα πρώην νεκρωμένα ξαναζωντανεύουν.
Λαμπρή. Ο Θεός που μιλάει με εικόνες, με μύθους, με παραβολές ή αλληγορίες, με τρεχούμενους ήχους, με φωνή, με γέλια, με δάκρυα και που κοιτάζει τον άνθρωπο στα μάτια με το «μάτι του αρνιού…» και ζητεί μια απάντηση. Όλα αρχίζουν από εδώ που τελειώνει ο άνθρωπος και ξαναγίνεται Θεός. Λαμπρή ονομάσαμε το ελληνικό Πάσχα, έτσι το ξέρει ο λαός στα τραγούδια του, έτσι το δίδαξε η εκκλησία από τα πρώτα χρόνια της. «Εορτή και πανήγυρις λαμπρά». Πήρε την αρχαία ελληνική λέξη η εκκλησία μας τη γιομάτη ασπράδα, πλούτο και φως, της έδωσε σκίρτημα και χαρά και την έβαλε να συντροφεύει το νικηφόρο άγγελμα της Ανάστασης στην πιο φωτεινή ώρα του με τον πιο ευφρόσυνο τρόπο.
Έτσι αυτή την νυμφική νύχτα της Ανάστασης, εμείς οι επιβάτες της, θα θυσιάσουμε τη διαύγεια της μέρας και θα κατέβουμε στον Άδη, στις ατραγούδιστες χώρες μας, με το ζωντανό πυροφάνι της Ανάστασης να λιτανεύσουμε την αγάπη μας, την ημερήσια αλήθεια του κόσμου, την αντιφεγγιά του αιώνιου, τη μεγάλη υπόσχεση του εγώ-αφανισμού μας από την άμετρη φρόνηση. Οι γιορτές είναι παιδαγωγία. Πώς μπορεί όμως κάποιος να παραμείνει αναστάσιμος;
Το σώμα και η ψυχή βασανίζονται, βαραίνουν, ασθμαίνουν, μετακινούνται κουβαλώντας αυτή τη μόνιμη νέκρωση που από μόνη της όμως δεν μπορεί να θεραπευτεί αν δεν τη χτυπήσει φτερούγα αγγέλου ή φως Θεού. «Αντίκρυ μας, ο λόγος του Χριστού ζει, δεν έχει ανάγκες των αποδεικτικών θεωριών κανενός. Υπάρχει για όλους», ομολογεί ο Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης. Και συνεχίζει. «Το τι έχω να πω είναι άλλο πράγμα. Μια εξομολόγηση προκειμένου να αξιωθώ να ντυθώ τη στολή του Νυμφώνος.»
Η Ανάσταση είναι επανάσταση. Είναι ανατροπή των πάντων, της λογικής, της φύσεως, του κόσμου. Ατμόσφαιρα χαράς βασιλεύει παντού, χαρμόσυνος χαιρετισμός κυριαρχεί. Ο θάνατος πλέον δεν είναι επιστροφή στην ανυπαρξία. Είναι μετάβαση στην αιώνια ζωή. Είναι καταξίωση της ύπαρξης. Η σημασία της Ανάστασης του Χριστού δεν εξαντλείται σε μια απολογιστική προσπάθεια απόδειξης της ιστορικής πραγματικότητας. Έχει νόημα όχι ως ιστορικό γεγονός αλλά ως Θείο προσκλητήριο που αφορά τον κάθε άνθρωπο ιδιαίτερα. Και όταν ο Θεός προσφέρει το δώρο της ζωής δεν αποτελεί ασύνετη εκδήλωση του ανθρώπου να προτιμάει το θάνατο; Από τη βαριά καταθλιπτική νύχτα που μας κυκλώνει υψώνεται χαρμόσυνη φωνή, φωνή εγερτήρια των ψυχών, φωνή αθανασίας και δόξας του ανθρώπου.
Η αγάπη έρχεται από ψηλά. Είναι αυτή που κατεβαίνει στον Άδη, ανοίγει τους τάφους, ξυπνάει τους νεκρούς, καταργεί το χωρισμό και την εγωπάθεια. Ο σαρκωμένος Θεός που «έκλινεν ουρανούς και κατέβη» ελκύει τα σώματα προς το μέρος του και μεταμορφώνει την κτίση σε αγκαλιά.
Τελικά είμαστε καταδικασμένοι να είμαστε αθάνατοι;
Χριστός Ανέστη!

Η Διευθύντρια
ΟΣύλλογος Καθηγητών

Κρίσεις και προσαρμοστικότητα μέσα στην σχολική τάξη - Στηρίζοντας τους εκπαιδευτικούς μέσω της Ψυχοεκπαίδευσης

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών - Ε.Κ.Π.Α. (Α΄ Ψυχιατρική Κλινική, Αιγινήτειο Νοσοκομείο και Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας, Νευροεπιστημών και Ιατρικής Ακρίβειας «Κώστας Στεφανής» - Ε.Π.Ι.Ψ.Υ.), η Περιφέρεια Αττικής και το Α΄ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού προσκαλούν τους εκπαιδευτικούς, καθώς και τους επαγγελματίες ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων σε διαδικτυακό σεμινάριο με θέμα: "Κρίσεις και προσαρμοστικότητα μέσα στην σχολική τάξη - Στηρίζοντας τους εκπαιδευτικούς μέσω της Ψυχοεκπαίδευσης" τη Δευτέρα 4 Απριλίου, ώρα 17:00-18:30.

Ελεύθερη παρακολούθηση (χωρίς προεγγραφή): https://www.youtube.com/watch?v=PUOjGZ9lRI4

Δείτε το πρόγραμμα εδώ.

Η πρόνοια για το παιδί στα χρόνια της Επανάστασης του 1821

«…ανδρείαν μεν επεδαψιλεύσατο προς τους Έλληνας η φύσις, παιδείας όμως αποστέρησεν η δουλείαν»
Νικόλαος Δραγούμης, Ιστορικές αναμνήσεις

Πριν από δύο αιώνες, μετά από δουλεία τεσσάρων αιώνων το ελληνικό έθνος ύψωσε τη σημαία της επανάστασης και απεδύθη σε έναν αγώνα παλιγγενεσίας. Οι στόχοι του αγωνιζόμενου έθνους ήταν βασικά τρεις:
- Πρώτον, η αποτίναξη του ζυγού του τυράννου και η ανάκτηση της πατρώας γης και της ελευθερίας.
- Δεύτερον, η πολιτική αποκατάσταση και αναγνώριση του ελληνικού κράτους διεθνώς και
- Τρίτον, η κοινωνική συγκρότηση και η πολιτιστική άνοδος του λαού.

Οι θυσίες, οι ηρωισμοί και τα κατορθώματα των αγωνιστών του ’21 στα πεδία των μαχών έχουν κατ’ επανάληψη εξιστορηθεί από τους ρήτορες, έχουν τραγουδηθεί από τους ποιητές, έχουν απεικονισθεί από τους ζωγράφους και τους καλλιτέχνες και είναι γενικώς γνωστά. Λιγότερο γνωστά είναι τα επιτεύγματα και οι προσπάθειες του αγωνιζόμενου έθνους στον πολιτιστικό και κοινωνικό στίβο.

Ο αγώνας του ’21 υπήρξε καθολικός. Στο σάλπισμα το επαναστατικό δεν ήταν δυνατόν η νέα γενιά να μείνει ασυγκίνητη και αμέτοχη. Η παιδική ψυχή είναι φύση ευέξαπτος, ιδεαλιστική, ενθουσιώδης, έτοιμη για δράση. Μέσα σε αυτή την ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα της ηρωικής εποχής, τα παιδιά συγκλονίζονται από ενθουσιασμό και εθνική υπερηφάνεια. Εξάλλου είχαν ανατραφεί με ηρωική διάθεση και με τη δίψα της ελευθερίας στη ψυχή. «Ο κόρφος καθεμιάς Ελληνίδας μητέρας» γράφει ο Σολωμός «γλυκοβύζαστο ετοιμάζει γάλα ανδρείας και ελευθερίας». Ο θαυμασμός τους προς τους ηρωισμούς και τα ανδραγαθήματα των αγωνιστών άνδρωνε τη παιδική ψυχή και μεγάλωνε την επιθυμία να μιμηθούν τους πολεμιστές.

Ex oriente lux - «Φως εξ ανατολών»

Πρόγραμμα του Α’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από την Μικρασιατική Καταστροφή

Το Α’ Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού, με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από την Μικρασιατική Καταστροφή (1922-2022), θα εκπονήσει και θα παρουσιάσει το θέμα: «Φως εξ Ανατολών – Το Πανεπιστήμιο της Σμύρνης που δεν λειτούργησε».

Είναι γνωστό πως ο Ελευθέριος Βενιζέλος, μετά την άφιξη του ελληνικού στρατού και των επίσημων ελληνικών Αρχών στον μικρασιατικό χώρο, τον Μάιο του 1919, προσκάλεσε τον διακεκριμένο μαθηματικό Κωνσταντίνο Καραθεοδωρή να αναλάβει την ίδρυση και λειτουργία Ελληνικού Πανεπιστημίου στην Σμύρνη.

Το Πανεπιστήμιο αυτό, με την ονομασία «Φως εξ ανατολών», πληρούσε όλα τα επιστημονικά κριτήρια της εποχής και είχε ως σκοπό την συνδιαλλαγή ανάμεσα στις εθνότητες και την γεφύρωση των διαφορών τους, αφού επρόκειτο να ζήσουν μαζί κάτω από ένα φιλικό και αντιαυταρχικό ελληνικό καθεστώς, το οποίο βέβαια δεν θα μεροληπτούσε σε καμιά περίπτωση υπέρ της ελληνικής ομογένειας. Αυτό φαίνεται καθαρά από τις σχολές και το πρόγραμμα που Σπουδών που πρότεινε ο Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή και εγκρίθηκε από την Ελληνική Κυβέρνηση.

Τσικνοπέμπτη 2022

Παράδοση – Ήθη – Έθιμα του λαού μας

Σκεφτόμαστε σύμφωνα με τη φύση, μιλούμε σύμφωνα με τους νόμους και ενεργούμε σύμφωνα με τα έθιμα.

Ένας πολύ σημαντικός τομέας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς είναι τα ήθη, τα έθιμα και οι παραδόσεις του λαού μας. Τα ήθη είναι οι αντιλήψεις, «οι άγραφοι νόμοι» κάθε κοινωνίας, ενώ τα έθιμα είναι οι πράξεις με τις οποίες εκφράζονται οι αντιλήψεις αυτές. Έτσι, όταν τα έθιμα επαναλαμβάνονται σταθερά από γενιά σε γενιά, δημιουργούνται οι παραδόσεις. Τα ήθη και τα έθιμα διακρίνονται σε δύο κατηγορίες. Την πρώτη κατηγορία αποτελούν εκείνα που έχουν σχέση με το κύκλο της ανθρώπινης ζωής (γέννηση, γάμος, θάνατος) και τη δεύτερη με το κύκλο του έτους. Στην εποχή μας τα ήθη εξακολουθούν να υπάρχουν. Δεν δημιουργούνται όμως νέα έθιμα, ενώ τα παλιά αρχίζουν να σβήνουν εξαιτίας του σύγχρονου τρόπου ζωής. Ωστόσο παρατηρείται η αναβίωσή τους, γιατί αρέσουν και ευχαριστούν τον σύγχρονο άνθρωπο. Ήθη, έθιμα και παράδοση δεν είναι η διατήρηση της στάχτης αλλά η μεταφορά της φλόγας.

Μία από τις παραδόσεις του λαού μας είναι και η Τσικνοπέμπτη. Είναι γιορτή της παράδοσης, γίνεται Πέμπτη λόγω του ότι οι ημέρες Τετάρτη και Παρασκευή είναι «νήστιμοι ημέραι». Η προέλευση αυτού του παράξενου εθίμου χάνεται στα βάθη του χρόνου, ωστόσο φαίνεται να συνδέεται με τις βακχικές γιορτές των Αρχαίων Ελλήνων και Ρωμαίων που θεωρούσαν το φαγοπότι και το γλέντι ιεροτελεστία για την ευφορία της γης την άνοιξη. Η Τσικνοπέμπτη αποτελεί ουσιαστικά την απαρχή των εκδηλώσεων για την Αποκριά, αφού την επόμενη εβδομάδα ακολουθούν το καρναβάλι και η Καθαρά Δευτέρα.

Γλώσσαν νωμάν

9 Φεβρουαρίου - Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας

«Αν η Ελλάδα ζητούσε να αφαιρέσουμε από τη γλώσσα μας τις ελληνικές λέξεις που μας δάνεισε, ο δυτικός πολιτισμός θα κατέρρεε».
Jacqueline de Romilly

Η Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 9 Φεβρουαρίου, ημέρα θανάτου του Διονυσίου Σολωμού, του εθνικού ποιητή της Ελλάδας.
Το Σχολείο μας τιμά την ημέρα αυτή με ειδικές αναφορές στις μαθητικές τάξεις και παρουσίαση εργασιών των μαθητών, που αναδεικνύουν τον πλούτο και τη διαχρονικότητα της Ελληνικής Γλώσσας.
Με τη θέσπιση αυτής της μέρας επιδιώκεται η ανάδειξη του θεμελιώδους ρόλου που διαδραμάτισε η ελληνική γλώσσα ανά τους αιώνες συμβάλλοντας ουσιαστικά στην εδραίωση τόσο του ευρωπαϊκού όσο και του παγκόσμιου πολιτισμού. Η ελληνική γλώσσα στην αρχαιότητα ευτύχησε να καταστεί φορέας μορφοποίησης σημαντικών επιστημονικών θεωριών, φιλοσοφικών θεωρήσεων και λογοτεχνικών κειμένων. Λίγο αργότερα στην ελληνική γλώσσα γράφτηκαν τα σημαντικότερα κείμενα του χριστιανισμού. Στο διάβα των αιώνων υπήρξε καθοριστική η συμβολή της ως μέσο αποθησαύρισης και διάδοσης του ελληνικού πολιτισμού. Στη νεότερη εκδοχή της επιβιώνει ως μια από τις μακροβιότερες ζωντανές γλώσσες παγκοσμίως.

«Καλωσορίζουμε την Ελλάδα, τη χώρα τής φιλοκαλίας, τη χώρα τού Βασιλείου, τού Γρηγορίου και τού Χρυσοστόμου... » έγραφε η εφημερίδα "LE MONDE", όταν μπαίναμε στην Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα το έτος 1979.
674
Λεπτομέρεια από χρυσοκέντητο Λάβαρο των Τριών Ιεραρχών, στη Μεγάλη Αίθουσα του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Όταν, μετά την απελευθέρωση, το ελληνικό κράτος σύστησε το πρώτο πανεπιστήμιο, αναζήτησε για να προβάλει ως προστάτη των Γραμμάτων έναν "τέλειο" άνθρωπο. Και βρήκε την ιερή τριάδα Ιεραρχών, τρεις μορφές από εκείνες που καταφέρνουν να σπάζουν τα στεγανά τού χρόνου και να μην τους καταπίνει η λήθη...

Ήταν μια επιλογή σοφή, γιατί στο πρόσωπο τους προέτασσε τον σοφό δάσκαλο, τον θαυμάσιο ρήτορα, τον χαρισματικό ηγέτη, τον ακαταπόνητο μαχητή, τον ακούραστο κοινωνικό εργάτη.
Η ιστορία κράτησε φυλαχτό τα ονόματά τους και η Εκκλησία έβαλε δίπλα σ' αυτό τους χαρακτηρισμούς: "Μέγας" για τον Βασίλειο, "Θεολόγος" για τον Γρηγόριο και "Χρυσόστομος" για τον Ιωάννη.

24 Ιανουαρίου – Παγκόσμια Ημέρα για την Εκπαίδευση

Ready Steady - Fly!

Η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών ανακήρυξε την 24η Ιανουαρίου ως Παγκόσμια Ημέρα για την Εκπαίδευση με σκοπό την ανάδειξη της συμβολής της εκπαίδευσης στην ειρήνη και την ανάπτυξη. Η εκπαίδευση είναι ανθρώπινο δικαίωμα, δημόσιο αγαθό και δημόσια ευθύνη. Χωρίς ανοιχτή και ισότιμη ποιοτική εκπαίδευση και ευκαιρίες δια βίου για όλους, οι χώρες δεν θα πετύχουν την ισοτιμία των δύο φύλων και δεν θα μπορέσουν να σπάσουν το κύκλο της φτώχειας που αφήνει πίσω της εκατομμύρια παιδιά, νέους και ενήλικες. Η εκπαίδευση αλλάζει ζωές. Είναι μια δύναμη για την ειρήνη. Οι κυβερνήσεις καλούνται σήμερα να θέσουν πρωταρχικό στόχο την ποιοτική εκπαίδευση γιατί ο παγκόσμιος αναλφαβητισμός υπολογίζεται σε υψηλό επίπεδο. Οι σύγχρονοι παγκόσμιοι στόχοι για τη παιδεία αφορούν τόσο την ένταξη όλων των παιδιών στην εκπαίδευση όσο και την εξασφάλιση υψηλών επιπέδων σε παιδαγωγικές πρακτικές με απώτερο στόχο την αποκατάσταση των νέων στη κοινωνία. Δεν μιλάμε μόνο για παροχή παιδείας (ανάγνωση, γραφή, αριθμητική) αλλά για πολύπλευρη καλλιέργεια και μόρφωση του ατόμου για να προετοιμαστεί και να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις της ζωής. Έτσι προκύπτει και η ανάγκη για εκπαιδευτικά και ψυχοπαιδαγωγικά προγράμματα τα οποία συμβάλλουν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής και ενεργούς πολιτότητας. Να τα στηρίξουμε με συνεργασία και χρηματοδότηση.

Λάμπει μέσα μου εκείνο που αγνοώ. Μα ωστόσο λάμπει.

Οδ. Ελύτης

              

Όλα έχουν πάρει το χρώμα

της σπάνιας υποδοχής.

Άνθρωποι, σπίτια, δρόμοι

κι ήρθαν τα Χριστούγεννα.

Η ψυχή μειλίχια βγαίνει απ’ τα κάγκελά της

ν αγγίξει θέλει την αγιότητα των στιγμών.

Να πλυθεί στο περίσσιο φως τ αστεριού

π’ οδήγησε τους μάγους στη σπηλιά.

Επί γης Ειρήνη να ψάλλει…

Γεράσιμος Λυμπεράτος

grecoΜε χαρά, αγαλλίαση και ευφροσύνη εορτάζει η εκκλησία μας το μυστήριο της ενανθρωπίσεως του Θεανθρώπου στο ταπεινό σπήλαιο το οποίο αποτελεί μυστήριο «μέγα και παράδοξο» αλλά και γεγονός οικουμενικό, πνευματικό και αληθινό. Ο εορταστικός κύκλος των Χριστουγέννων είναι μια διαχρονική έκφραση της εκκλησιαστικής συνειδήσεως. Η Γέννηση του Χριστού μέσα στην ιστορία και στο χρόνο είναι μοναδικό γεγονός στην ιστορία των θρησκειών και αποτελεί την απόλυτη ιδιαιτερότητα της χριστιανικής διδασκαλίας έναντι των άλλων θρησκειών. Η Γέννηση του Χριστού είναι η ανακεφαλαίωση της δημιουργίας του ανθρώπου. Είναι αναδημιουργία, ανακίνηση, επαναφορά. Είναι η αρχή της μεγαλύτερης επ-Ανάστασης όλων των εποχών.

Χριστούγεννα: ο Χριστός ταπεινώνεται, αυτοελαττώνεται, σμικρύνεται, γίνεται βρέφος και λειτουργεί καταλυτικά ως ισχυρό αντίδοτο κατά της ανθρώπινης έπαρσης, ως αύρα με την οποία ποτίζεται και δροσίζεται η ξηρασία της ανθρώπινης μοναξιάς. Το μυστήριο των Χριστουγέννων ο ανθρώπινος λόγος μπορεί να το δει με δύο τρόπους: του παραλόγου και του παραδόξου. Αν το δεχτεί ως παράλογο παύει να το συζητάει. Αν το δει ως παράδοξο θα το δεχτεί ως τομή, ως ένα ανεπανάληπτο γεγονός, ως ένα θαύμα που σπάζει τις κατηγορίες της ανθρώπινης σκέψης. Άλλωστε η πίστη ως το μεγάλο μεταφυσικό γεγονός της ψυχής υπερβαίνει την τάξη των αναγκαιοτήτων. Είναι μια προσωπική, αποκαλυπτική εμπειρία που αφαιρεί κάθε απόδειξη.

Εκδήλωση του Α΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού για τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Ρώσου συγγραφέα Μ.Φ. Ντοστογιέφσκι

Το Α΄ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού, στο πλαίσιο του Πολιτιστικού Προγράμματος «Ελλάς-Ρωσία 1821», διοργάνωσε αφιέρωμα στον μεγάλο Ρώσο συγγραφέα Φιόντορ Μιχαήλοβιτς Ντοστογιέφσκι, με αφορμή τη συμπλήρωση 200 χρόνων από τη γέννησή του στις 11 Νοεμβρίου.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο Θέατρο των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού, τη Δευτέρα 22 Νοεμβρίου 2021 και ήταν υπό την Αιγίδα της Πρεσβείας της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Αθήνα.

Το αφιέρωμα στον Ντοστογιέφσκι άνοιξε με χαιρετισμό από τη Διευθύντρια του Α΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού Αμαλία Μαυροειδή, η οποία εξήγησε τις δράσεις και τους σκοπούς του προγράμματος «Ελλάς-Ρωσία 1821».

«Ήταν οι ανάσες των παιδιών κοντά-κοντά σα να ΄ταν μια αναπνοή.
Κι οι ανάσες στα παράθυρα κοντά-κοντά σα να ΄τανε ένα μπαλκόνι η Αθήνα.
Κι ήτανε οι σφαίρες…
Κι ήτανε το αίμα…»
Δημήτρης Ραβάνης Ρεντής


«Έμφυτος πάσιν ανθρώποις ο της ελευθερίας πόθος» (Διονύσιος ο Αλικαρνασσεύς)

polytexneio 1973 2 1 1200x675

Κάθε 17 Νοέμβρη η σκέψη μας και η καρδιά μας ταξιδεύει στο χώρο του Πολυτεχνείου, στο ξεσηκωμό των φοιτητών, της νεολαίας και του ελληνικού λαού κατά της δικτατορίας. Δεν είναι μια μέρα χαμένη για το μουσείο της ιστορίας. Είναι μια μέρα μνήμης. Μια μέρα που υμνεί τη δημοκρατία, την ελευθερία, την παιδεία, μια μέρα περισυλλογής, μάθησης, διδαγμάτων και αξιολόγησης των πράξεων σε σχέση με την ιστορία. Έτσι η ιστορική μνήμη αποκτά νόημα, όταν δηλαδή συνδεθεί με τη ζωή και την πράξη, όταν βαφτιστεί στο σήμερα.

Είναι μονόδρομος ο αγώνας των λαών όλης της γης για τα ιδανικά της ελευθερίας, της ανεξαρτησίας, της ειρήνης, της αγάπης για τη ζωή και τον άνθρωπο όταν απειλούνται και παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα. Είμαστε υπερήφανοι στο τόπο μας γιατί τα ολοκληρωτικά καθεστώτα και αντιλήψεις της βίας δεν βρήκαν ποτέ απήχηση στο λαό μας.

Η γενιά του Πολυτεχνείου ήταν απελευθερωτική. Με τις ουτοπίες της και το ριζοσπαστισμό της δεν αμφισβήτησε τα πάντα, αλλά επαγγέλθηκε και πολλά. Πίστεψε στον εαυτό της, αγωνίστηκε στο όνομα όλων και έτσι έσωσε τη χαμένη τιμή πολλών. Ήταν και είναι μια γενιά «σύνορο». Τα «αδέσποτα» χρόνια αυτής της γενιάς ήταν γεμάτα.

  • Έκθεση εξωτερικής αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2021-2022) από το ΙΕΠ, εδώ.
  • Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2021-2022), εδώ
  • Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2020-2021), εδώ
  • Συλλογικός Προγραμματισμός Σχολικής Μονάδας, εδώ.
  • Συνοπτική Έκθεση Αξιολόγησης 2022-23, εδώ.
  • Συλλογικός Προγραμματισμός Σχολικής Μονάδας,Σχολικό Έτος: 2023 - 2024, εδώ.
Alors, C’ est la guerre!

28η Οκτωβρίου 1940
Μια επέτειος ένας θρύλος μια μνήμη ένα χρέος!

Η εποποιία του ’40, η όμορφη αυτή αφροσύνη, αποτελεί τον πλησιέστερο σε μας μεγάλο άθλο του Ελληνισμού. Μια πολεμική εποποιία, δομικό στοιχείο της μνημειακής μας ιστορίας. Δεν είναι μια κατασκευασμένη επέτειος, ένας εκ των υστέρων επινοημένος μύθος. Αντιθέτως συγκροτεί τη συλλογική μνήμη μέσα από τον πατριωτισμό και την εθνική συνείδηση. Είναι ένας από τους καταστατικούς μύθους του ελληνικού έθνους. Είναι ο «τελευταίος» μεγάλος «λόγος» του Ελληνισμού ο οποίος εμπνέει, κινητοποιεί και συνέχει έναν λαό και τον οδηγεί σε μια νέα συλλογικότητα.
Πολιτογραφημένη είναι από τρεις χιλιετίες η ελευθερία στη μικρή μας χώρα. Αυτή τη βραχώδη κυματόδαρτη ευρωπαϊκή γωνιά της Μεσογείου διάλεξε η μοίρα για θέατρο των μεγαλύτερων αγώνων του πολιτισμού. Εδώ υψώθηκαν δια μέσου των αιώνων τα λαμπρά τρόπαια του πνεύματος και του θριάμβου της δημοκρατίας. Δίχως να ’χει αυτή η χώρα για αποκούμπι πίσω της στόλους, κτήσεις και θησαυρούς, παρά μόνον την παλικαριά της και τους πολλούς βράχους της.
Δεν αναφέρεται στην ιστορία των λαών, πιο λακωνικό πιο εύγλωττο αλλά και πιο πειστικό παγκόσμιο κήρυγμα από το ΟΧΙ του ’40. Δύσκολη εκείνη η μέρα αλλά ο Έλληνας την έκανε γιορτή. Σάλπισμα θριάμβου ήχησε στο βαρύ ζόφο της Ευρώπης ο αλαλαγμός των τσολιάδων και ο σάλαγος των βράχων μας. Το κάθε ελληνικό πρόσωπο έγινε στη στιγμή μια Ελλάδα. Μια Ελλάδα που στάθηκε στη πρώτη γραμμή με το μάγουλο φλογισμένο από το μπάτσο της προσβολής. Μια Ελλάδα που την προσβάλανε και μόνο με την υποψία πως μπορούν να την πατήσουν ατιμώρητα.
Αν η λήθη είναι αρετή, η μνήμη είναι χρέος. «Μνήμη του λαού μου σε λένε Πίνδο και σε λένε Άθω». Σε αυτό τον πόλεμο αναδείχθηκαν ήρωες. Όχι γιατί πολέμησαν ενάντια στη βία. Αυτό ήταν νομοτέλεια. Ούτε γιατί υπερασπίστηκαν τη γη τους. Αυτό ήταν ηθική επιταγή. Αλλά γιατί αψήφησαν τη νιότη τους χιμώντας σύσσωμοι στο θάνατο. Ρίχτηκαν στον κίνδυνο από αίσθημα ευγνωμοσύνης απέναντι στην ομορφιά του κόσμου, στην ομορφιά της ζωής. Και έτσι δώρισαν τους εαυτούς τους στη ιστορία.
Οι αγωνιστές του 1940 απαιτούν από εμάς κάτι απλό: Να σκύψουμε στη θυσία τους αντλώντας κάθε προβληματισμό και ερέθισμα που θα αποβεί χρήσιμο στη ζωή μας. Απαιτούν να μην επαναπαυθούμε στις δόξες του παρελθόντος αλλά να μετουσιώσουμε αυτές τις αξίες σε σπέρματα νέας ζωής. Σήμερα που ο πλανήτης βρίσκεται σε επικίνδυνη αστάθεια το μήνυμα του ΟΧΙ καθίσταται αναγκαίο χρέος για όλους. Η κληρονομιά και ο αγώνας των προγόνων μας οφείλει να διατηρείται ως κόρη οφθαλμού από εμάς αφού είμαστε οι φορείς μιας ιερής παράδοσης και κληρονόμοι ενός μοναδικού μεγαλείου.

Η Διευθύντρια Ο Σύλλογος Διδασκόντων